تهران در مسیر پیشرفت و عدالت (12)- مترو؛ سرعت زیر پوست شهر
شادترین وبلاگ دنیا
تاریخ : 5 تير 1394
نویسنده : abbasi

مقدمه؛ حمل و نقل کار آمد

     تنها راه نجات شهرها از بحران ترافیک و آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی است. موضوعی که تقریباً تمام کشورهای دنیا آن را پذیرفته اند و برنامه ریزی های لازم برای پیشرفت این ناوگان را از سال ها پیش در دستور کار خود قرار داده اند. اتفاقی که از چند سال پیش در تهران هم با جدیت دنبال شد. حالا اگر با دقت بیشتری به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران نگاه کنیم و آنچه در طول روز در این حوزه می گذرد را بهتر ببینیم، متوجه می شویم که این ناوگان هم اکنون بخش عمده ای از بار ترافیک تهران را به دوش می کشد. بد نیست بدانید که هم اکنون تنها، متروی تهران روزانه بیش از سه میلیون مسافر را جابجا می کند. خطوطی که تا پیش از سال 84، سالانه 5/2 کیلومتر ساخته می شد و از آن سال روند پیشرفت مترو به 15 کیلومتر در سال رسید. یعنی چیزی حدود 6 برابر پیشرفت در سرعت ساخت! از سوی دیگر ایجاد و توسعه خطوط بی.آر.تی هم نکته دیگری است که می خواهیم در مورد آن، همچنین سایر موضوعات مرتبط با حمل و نقل مثل دوچرخه سواری و تاکسی و معاینه فنی با شما صحبت کنیم.

مترو؛ سرعت زیر پوست شهر

     همانطور که گفته شد، این روزها در زیر زمین تهران، سالانه 15 کیلومتر مترو ساخته می شود. آماری که شاید با توجه به خاک آبرفتی تهران و تأسیسات بسیاری که در طول تمام سال های گذشته بدون برنامه، کار کارشناسی شده و آینده نگری زیر زمین کار گذاشته شدند، کاری بسیار سخت به نظر بیاید، اما با کار جهادی، این کار شدنی شد و سختی آن جایش را به شیرینی و لذت بدل کرد. این در حالی است که همانطور که در مقدمه هم گفته شد، تا پیش از سال 84، سالانه تنها 5/2 کیلومتر به خطوط مترو اضافه می شد و عملاً به هیچ عنوان نمی توانست پاسخگوی نیاز ترافیکی تهران باشد. اما از سال 84 تا کنون پیشرفت فزاینده و رو به رشد خطوط مترو سبب شده تا این وسیله نقلیه مطمئن و ایمن، به یکی از مهمترین انتخاب های سفرهای درون شهری شهروندان تبدیل شود.

     در حال حاضر تهران 5 خط مترو دارد تا جنوب و شمال شهر به هم متصل و راه شرق تا غرب تهران در زمانی بسیار کوتاه و به دور از ترافیک پیموده شود. راستی تا به حال این فکر کرده اید که خطوط مترو که تا پیش از سال 86 حدود 600 هزار نفر و این روزها حدود سه میلیون نفر را جابجا می کنند، اگر نبودند، خیابان های شهر چطور باید بار جابجایی این همه مسافر در خود تحمل می کرد؟ خطوطی که با استفاده از آن اگر بخواهید از کهریزک در جنوبی ترین نقطه تهران به تجریش در شمالی ترین نقطه این شهر بروید، کافی است تنها خط یک را انتخاب کنید تا این مسیر 42 کیلومتری را با پشت سر گذاشتن 29 ایستگاه فعال و با زمان تقریبی 35 دقیقه طی کنید. همانطور که برای رسیدن از غرب پایتخت یعنی صادقیه به شرق شهر یعنی پایانه جدید شرق، خط 2 مترو به یاریتان می آید. البته از این مسیر 32 کیلومتری، در حال حاضر 26 کیلومتر با 22 ایستگاه فعال یعنی تا ایستگاه فرهنگسرا در حال فعالیت است. علاوه بر این، با استفاده از خط 3 متروی تهران شما قادرید از بزرگراه آزادگان (واقع در جنوب غرب تهران) تا منطقه ازگل و نیاوران (شمال شرق تهران) را که مسافتی حدود 37 کیلومتر دارد را با 28 ایستگاه طی کنید. البته در حال حاضر بخش میانی آن، حد فاصل ایستگاه شهید بهشتی تا چهار راه ولیعصر به مسافران خدمات رسانی می کند. در خط 3، یک دستگاه حفار اتوماتیک به سرعت مشغول حفر و احداث تونل است تا این خط سریعتر از برنامه زمان بندی شده تکمیل شده و به زیر بار حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود. خط 4، یکی از خطوطی است که علاوه بر اینکه به مردم تهران خدمات رسانی می کند، به دلیل تقاطعی که با خط 5 دارد، سرویس دهی به حومه تهران را هم بر عهده دارد. این خط از ایستگاه ارم سبز در شمال غربی، آغاز و با طی 22 کیلومتر، در جنوب شرقی شهر، یه میدان شهید کلاهدوز می رسد. از 22 ایستگاه در نظر گرفته شده در این خط، در حال حاضر 17 ایستگاه آن فعال است و در آینده قرار است که این خط به فرودگاه مهرآباد و منطقه جنت آباد هم برسد. و اما پنجمین خط مترو که در واقع تردد به پایتخت را برای مردم کرج و شهرک های اطرافش آسان کرده است، از ایستگاه گلشهر آغاز و پس از طی مسافت 43 کیلومتری به ایستگاه صادقیه می رسد که در طول این 43 کیلومتر، 11 ایستگاه فعال، به مردم خدمات رسانی می کنند.

     البته پیشرفت متروی تهران، به همین جا ختم نمی شود و طبق برنامه ریزی های انجام شده، خط 1 که جنوبی ترین ایستگاه آن در حال حاضر، ایستگاه کهریزک می باشد، تا سال آینده به فرودگاه بین المللی امام خمینی خواهید رسید که بعد از آن هم در فاز بعدی، قرار است این خط به شهر جدید پرند برسد. ضمن اینکه راه اندازی متروی شهرهای اقماری دیگر هم در برنامه لحاظ شده است.

     خط های دیگر هم در دست احداث است که می توان به پروژه خط هفت اشاره کرد که از استادیوم تختی در جنوب شرقی ترین نقطه تهران آغاز می شود و پس از طی ایستگاه های متعدد، به میدان صنعت و شهرک غرب و سپس به سعادت آباد در شال غرب می رسد.

     این ها را بگذارید کنار اینکه درطول سال های اخیر، کارخانه واگن سازی تهران که به تولید قطارهای مترو می پردازد هم جان تازه ای گرفته و در میانه تحریم ها و مشکلات وارداتی و گمرکی و نیز بی مهری های دولت به این سامانه حمل و نقل عمومی، توانسته نیاز مترو به قطار را تا حدود زیادی برطرف کند.



یک باکس
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
این سایت چکیده ای از سایت های شاد و مفرح است و اگر کسی احساس کرد ک این مطلب ب سایت وی تعلق دارد و از این که در این سایت است ب ما اطلاع دهد تا بررسی کنیم و ان را حذف کنیم